5 hälsoeffekter av yoga

0

Yoga påverkar din hälsa positivt på fler sätt än du kanske tror. Förutom att öka din flexibilitet och minska stressen i ditt liv, ger yogan också andra fördelar som du kan ha nytta av i olika delar av vardagen. Genom att regelbundet utöva yoga kan du ta kontrollen över allt från din hälsa och sömn till din sexualitet.

1. Stärkt immunförsvar

Studier har visat att utövande av yoga kan stärka immunförsvaret och göra dig friskare. I en norsk studie som publicerades för några år sedan undersöktes de mekanismer som ger denna positiva hälsoeffekt. Det visade sig att yoga stärker immunförsvaret genom att förändra det på cellnivå. Dessa förändringar tros inträffa medan utövaren fortfarande befinner sig på mattan. Deltagarna i kontrollgruppen, som fick vandra i naturen medan de lyssnade på lugnande musik, uppvisade inte alls samma tydliga förändringar. Den amerikanske yogaläraren Mitch Blackman tror att andningen har en stor roll i yogans förbättring av hälsan. Han menar att man rör sig bättre om man andas bättre och att alla organ därför också fungerar bättre.

2. Lindring av migrän

Forskning har visat att personer som lider av migrän får lindrigare besvär genom att utöva yoga. Redan efter tre månader upplever många att migränanfallen har blivit färre och mindre smärtsamma. Vi känner inte riktigt till vad som orsakar migrän. Mitch Blackman tror att det kan röra sig om en kombination av mentala stressorer och dålig hållning som orsakar bland annat migrän. Genom att sitta böjd över en dator eller mobiltelefon med axlarna uppåt och huvudet framåtlutat, skapas muskelimbalanser i området kring nacken vilket kan bidra till att du får huvudvärk och migrän.

3. Ökad sexuell prestation

Studier har utförts där forskarna har undersökt yogans effekter på den sexuella förmågan hos såväl män som kvinnor. Dessa visade att deltagarna efter att ha utövat yoga under 12 veckor upplevde en ökad sexuell åtrå, upphetsning och förmåga. Ökat självförtroende, kraftigare orgasmer och en ökad njutning var andra effekter som påvisades i studien. Man tror att anledningen till dessa resultat är att yogan ökar blodtillförseln i underlivet och stärker musklerna i bäckenbotten.

4. Bättre sömn

En studie från Harvard visar att åtta veckors dagligt utövande av yoga förbättrar sömnkvaliteten hos personer som lider av sömnlöshet. I en annan studie fann man att canceröverlevare som utövar yoga två gånger i veckan känner sig mindre utmattade och sover bättre. Blackman tror att detta har att göra med yogans stressminskande effekt då han menar att sömnproblem påminner om orolighet och att huvudet inte kan slappna av. Genom mentala övningar och andningsövningar menar han att tankeaktiviteten kan sakta ner så att man kan sova bättre.

5. Minskat sötsug

I en annan amerikansk studie fann man att regelbunden utövning av yoga har en koppling till en medvetenhet om såväl fysiska som känslomässiga förnimmelser som kan upplevas när man äter. Genom att skapa en medvetenhet i andningen stärker yogan kopplingen mellan kropp och sinne. Denna medvetenhet menar Blackman kan hjälpa dig att sakta ner och göra bättre val när du känner suget efter sötsaker eller onyttig mat.

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke