Ashtangayoga

0

Ashtangayoga är till för individer som föredrar en utmanande och väldigt strukturerad utövning av yoga. Sekvenserna baseras på din personliga nivå, och rörelserna utförs i ett konstant flöde i din egen takt.

Ashtangayoga introducerades 1975 av Sri K. Pattabhi Jois och är idag en av de mer populära yogaformerna. Denna specifika typ av yoga innefattar att man utför särskilda sekvenser med rörelser på ett kontinuerligt, flödande och snabbt (men individanpassat) sätt. Utövare av ashtangayoga rör sig snabbt från en position till en annan, tajmat med varje in- och utandning.

Detta kännetecknar ashtangayoga

I ashtangayoga är positionernas ordning helt och hållet fördefinierade, vilket är ett sätt på vilket denna yogaform skiljer sig åt från andra former av yoga. En session består av fyra delar: den inledande serien, huvudserien, en sekvens med böjd rygg och den avslutande sekvensen.

Det finns sex olika huvudserier att välja mellan, och som utövare kan du välja en av dessa utifrån din erfarenhet och skicklighetsnivå. Det är dock inte nödvändigt att försöka lära sig de mer avancerade serierna så fort som möjligt. Det främsta syftet med ashtangayoga är istället att bibehålla ett inre fokus genom hela sessionen. Därför är daglig (eller åtminstone regelbunden) utövning att rekommendera.

Det många utövare älskar med ashtangayoga är att den vanligtvis lärs ut och utövas på ett sätt som gör att alla deltagare tar sig igenom sessionen i sin egen takt och på sin egen nivå. Under en yogaklass där ashtangayoga lärs ut kan instruktören därmed övervaka alla deltagare i takt med att dessa går igenom sina sekvenser på egen hand. Så fort en deltagare har lärt sig att bemästra sekvenserna, kan denne utöva dessa självständigt.

Fördelar med ashtangayoga

Förutom ett ökat fokus och ökad kroppskännedom, är ashtangayoga även bra för personer som behöver få upp flåset. Detta då de olika rörelserna kan utföras snabbt och därmed ge ett pulshöjande träningspass. Utövare av denna yogaform får dessutom en ökad förståelse för sina kroppars rörelse och flöde, och kan därmed få en bättre rytmik. Ashtangayoga är dessutom stresslindrande och fettförbrännande.

Utöver dessa fördelar har förstås denna yogaform alla de fysiska fördelar som man kan få av andra yogaformer, till exempel mer väldefinierad och stärkt muskulatur samt ökad rörlighet. En stor fördel med ashtangayoga jämfört med andra yogaformer är att man som deltagare kan röra sig i sin egen takt och utföra positionerna på sin egen nivå.

Värt att veta om ashtangayoga

Ashtangayoga är en yogaform som främst riktar sig till de utövare som vill utöva yoga i ett högt tempo. Det handlar egentligen inte om att man måste göra de olika positionerna snabbt efter varandra, utan mer om att flödet mellan dessa är mer utmanande än inom de flesta andra yogaformer.

Det är inte rekommenderat att som nybörjare inom yoga börja med att utöva ashtangayoga. Anledningen till detta är att många utövare får svårt att hänga med i de snabbt flödande rörelserna och positionerna utan tidigare erfarenhet av yogapositioner. Det är därför rekommenderat att man börjar med en “enklare” och lugnare yogaform innan man ger sig in på ashtangayoga.

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke