Harmoni genom Qigong

0

Qigong är en gammal kinesisk metod för att minska stress, som tros ha utövats redan under 500-talet före Kristus. Allt började med att kinesiska bönder försökte härma vilda djurs rörelser, i ett försök att motverka de fysiska effekterna av det fuktiga bergsklimatet. Denna metod med sakta, meditativa rörelser lever kvar än idag och är i allra högsta grad relevant för vår moderna livsstil. Den har nämligen visat sig kunna motverka de skadliga effekter som har kopplats samman med den stress vi allt oftare upplever.

Om du mot slutet av en hektisk arbetsdag känner hur det bultar i skallen eller sticker i ryggen, kan denna uråldriga metod vara värd att testa. Kineserna tror nämligen att smärta och värk uppstår när kroppens vitala energi, eller qi (uttalas “tji”), blockeras. Genom att utföra ett antal enkla rörelser som öppnar upp muskler, leder och senor kan du låta energin föda obehindrat genom kroppen på nytt.

En form av invärtes akupunktur

Med över 2 500 år på nacken, anses qigong utgöra fundamentet för den traditionella kinesiska läkekonsten. Grundtanken bakom qigong, att allt levande har en livsenergi, är också utgångspunkten för akupunktur, tai chi och olika kampsporter. Genom att stimulera kroppens energiflöde med hjälp av avslappning, andningsövningar och rörelser, är tanken att de spänningar och blockeringar som finns ska lösas upp. En annan verkan är att den ökade blodgenomströmningen har en uppmjukande effekt på stela leder.

Enligt denna filosofi ska du genom att träna kroppen varje dag kunna fylla på din livsenergi. Energiflödet kan även stimuleras genom akupunktur eller akupressur, som också hjälper till att lösa upp blockeringar av energiflödet. Man skulle kunna säga att qigong är en slags inre akupunktur och att man, när man har lärt sig att bemästra metoden, är sin egen terapeut.

Medicinsk qigong

Den medicinska qigongen är en del av den traditionella kinesiska medicinen och har till uppgift att åstadkomma en balans i såväl kropp som själ. Denna balans skapas genom att de karaktäristiska, långsamma rörelserna kombineras med andningsövningar och avslappning. På så sätt aktiveras din kropps inre krafter och kopplar i större utsträckning bort det sympatiska nervsystemet, som bland annat är ansvarigt för att aktivera kroppens flykt- och kampresponser.

Biyunmetoden är en av de varianter av qigong som kan användas medicinskt. Förutom att motverka stress och spänningar i kroppen, sägs metoden också kunna förbättra den allmänna hälsan samt stärka immunförsvaret. Genom att använda dig av biyunmetoden ska du också kunna stimulera muskler, leder, senor och nervbanor samt stärka dessa, förbättra cirkulationen, förbättra din förmåga till koncentration och inlärning, samt främja din kreativitet och ditt psykiska välbefinnande.

Resultat i studie

I kliniska studier har qigong visat sig kunna lindra stress eller åtminstone mildra dess effekter. Forskarna kunde dock inte avgöra om den påvisade effekten berodde på själva träningen eller om andra mekanismer var inblandade. Eftersom qigong har en måttlig träningsintensitet, där utövaren inte blir svettig, tror forskarna istället att det är qigongens meditativa del som har bidragit starkast till den stresslindrande effekten. Med tanke på att qigong är ofarligt att utöva, uppmanar de inte minst personer som inte är särskilt fysiskt aktiva och är i behov av stresshantering att börja använda sig av metoden.

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke