Kost som bränner bukfett

0

Vilka livsmedel bör du äta om du vill bränna överflödigt bukfett? Här finner du en lista över några av de bästa livsmedlen för detta syfte. Listan innehåller inga kosttillskott utan bara hälsosam mat som kan hjälpa dig att förbränna magfettet.

Romansallad

Sallad är ett livsmedel med ett lågt kalorivärde som utgör en bra bas för lätta och goda sallader. Du behöver dock inte alltid använda dig av isbergssallad. Romansallad ger nämligen flera fördelar för den som vill påskynda viktnedgången och bränna bukfettet. Förutom att den innehåller väldigt få kalorier, är den laddad med viktiga näringsämnen. Den är bland annat en bra källa för C-vitamin, betakaroten, K-vitamin, mangan och folat.

Grapefrukt

Många känner sedan länge till att grapefrukt kan användas för att bli av med de extra kilona. Nu finns även vetenskapligt stöd för detta: I en studie från 2004 fann nämligen forskarna att man genom att äta en halv grapefrukt före en måltid kan främja viktnedgång. Forskarna jämförde effekten av grapefruktkapsyler med grapefruktjuice och färsk grapefrukt. Även om alla tre hade en liknande effekt, var viktnedgången som störst bland de personer som åt färsk grapefrukt. Exakt hur denna frukt främjar viktnedgången vet vi dock ännu inte.

Kajennpeppar och chilipeppar

Flera studier har visat att kapsaicin, vilket är en viktig ingrediens i chilipeppar och kajennpeppar, kan öka värmeproduktionen i kroppen och därmed öka förbränningen av fetter och kolhydrater. En studie visade att detta ämne kunde öka metabolismen (den takt som kroppen förbränner kolhydrater och fetter vid vila) med upp till 25 procent. Effekten är som störst cirka 75 till 90 minuter efter att du har ätit pepparn och varar i upp till tre timmar.

Ingefära

Roten av ingefära, vilket är en av de äldsta kryddorna i världen, har använts i Kina så tidigt som 400 f.Kr. Den är mest känd för att förebygga och behandla förkylning, men ingefäran är även ett utmärkt verktyg vid viktnedgång och förekommer faktiskt i flera kosttillskott för viktminskning. Roten har aptitdämpande egenskaper och ingefära kan även skruva upp ämnesomsättningen. I en studie på djur fann man att ingefära kan öka metabolismen med så mycket som 20 procent. Färsk ingefära sägs vara den mest effektiva formen av denna superkrydda, och den finns tillgänglig året runt i livsmedelsbutikerna.

Pinjenötter

Att skörda pinjenötter är ett mödosamt arbete och därför är dessa söta, goda nötter lite dyrare än andra nötter. Om din plånbok tillåter dig att införskaffa dessa bör du dock göra det. Dessa hälsosamma, proteinrika nötter innehåller nämligen endogent kolecystokinin och glukagon. Dessa har visat sig kunna öka mättnadskänslan och dämpa aptiten. Du bör dock ha i åtanke att nötter har ett väldigt högt kaloriinnehåll och därför endast bör konsumeras i mindre mängder.

Havregryn

Genom att äta en skål havregrynsgröt till frukost startar du dagen på bästa möjliga sätt. Forskning har visat att havregryn är bland de livsmedel som mättar allra bäst. Om du äter havregryn tidigt på dagen kan detta även leda till att antalet kalorier du konsumerar under resten av dagen blir lägre. Detta är inte särskilt överraskande då havregryn är fiber- och proteinrikt. Dessa bägge makronutrienter ökar mättnadskänslan, och havregryn innehåller dessutom zink och B-vitamin.

Kycklingbröst

Om du oroar dig över ditt bukfett bör du lägga till kycklingbröst på din inköpslista. Skinnfria kycklingbröst ger dig bra protein, samtidigt de innehåller väldigt lite fett och kolhydrater. De innehåller även B-vitaminer såsom vitamin B3 och B6, varav det förstnämnda vitaminet har visat sig vara användbara för de vars midjemått ökar på grund av insulinresistens. Vitamin B6 förbättrar upptaget av zink, vilket är ett viktigt ämne för viktnedgång.

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke