Öka din ämnesomsättning

0

Du känner säkert redan till att ämnesomsättningen minskar med åldern. Trots detta forskar man på ämnet, och gör faktiskt fynd som kan hjälpa dig att skruva upp din ämnesomsättning på nytt. Faktum är att det kan vara nödvändigt att göra detta, eftersom den genomsnittliga människan lägger på sig ungefär ett halvt kilo i kroppsvikt per år under sitt vuxna liv, vilket är tillräckligt för att ha ökat i vikt med ett 20-tal kilo kring 50-årsstrecket.

Så kan din ämnesomsättning skruvas upp några snäpp

Om man inte gör någonting för att motverka förlusten av muskelmassa och stressen, är dessa två faktorer som kan bidra till att sakta ner ämnesomsättningen. Det är dock inte oundvikligt att lägga på sig vikt i medelåldern. Genom att äta livsmedel som ökar metabolismen kan du förbättra din sömnkvalitet, få mer energi, känna dig fastare och se hur kläderna blir lite rymligare på så lite som ett par veckor. För att åstadkomma detta bör du följa nedanstående riktlinjer:

  • Ät tillräckligt. För att gå ner i vikt behöver du skära ner på ditt kaloriintag. Men om du får i dig alltför få kalorier blir din ämnesomsättning lidande. När du äter mindre än vad du behöver för de basala kroppsfunktionerna (vilket motsvarar cirka 1 200 kalorier för kvinnor och något mer för män), drar kroppen i handbromsen för ämnesomsättningen. Du bör därför äta lagom mycket för att känna dig mätt, så din metabolism fortsätter ånga på.
  • Rivstarta dagen på morgonen. Genom att äta frukost kan du rivstarta din ämnesomsättning och säkerställa att din energinivå förblir hög under hela dagen. De personer som hoppar över frukosten löper 4,5 gånger så stor risk att bli feta. Det räcker att äta något litet, till exempel en yoghurt eller havregrynsgröt med mjölk och nötter, för att få en nödvändig proteinboost.
  • Drick te eller kaffe. Koffein är en stimulant som påverkar vårt centrala nervsystem. Du som dricker kaffe kan därför öka din ämnesomsättning med 5 till 8 procent (vilket motsvarar cirka 98 till 175 kalorier) per dag. En japansk studie visar att din ämnesomsättning kan öka med hela 12 procent om du dricker en kopp te. Forskarna tror att det är de katekiner som finns i teet som ger denna effekt.
  • Ät fiber för att hålla fettet borta. Forskning visar att du genom att äta lite fiber kan skruva upp din kropps fettförbränning med så mycket som 30 procent. I studier har man funnit att de personer som äter störst andel fiberrika livsmedel behåller sin vikt över tid. Du bör sikta på att få i dig cirka 25 gram fiber per dag, vilket ungefär motsvarar tre portioner frukt och tre portioner grönsaker.
  • Drick mycket vatten. Tyska forskare har funnit att 6 koppar kallt vatten om dagen kan öka ämnesomsättningen i vila med ungefär 50 kalorier om dagen, vilket räcker för att gå ner drygt 2 kg i kroppsvikt under ett år. Den ökade ämnesomsättningen tros bero på det arbete som krävs av kroppen för att värma vattnet till kroppstemperatur.
  • Drick mjölk. Det finns vissa bevis för att en kalciumbrist, vilket är vanligt bland många vuxna, kan ha en negativ inverkan på ämnesomsättningen. Forskning visar att du genom att få i dig kalcium genom mjölkprodukter även kan minska upptaget av fett från andra livsmedel.

Detta är bara några exempel på enkla åtgärder som du kan vidta för att öka din ämnesomsättning, men genom att följa dessa råd har du kommit långt på vägen mot en ökad metabolism!

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke