Örter för bättre matsmältning

0

Inom vetenskapens värld håller man äntligen på att upptäcka hur pass stor del av vår hälsa och vårt välbefinnande som är kopplat till maghälsan – bland annat immunförsvaret och depressionssymtom. Örter kan spela en viktig roll för att förbättra matsmältningen, genom att bland annat lindra kolik och smärta i buken, främja tarmfloran och nedbrytningen av proteiner m.m.

Ett sätt som du kan ta reda på hur örter kan hjälpa dig är genom att titta närmare på deras fysiologiska effekt. Många örter kan förvisso tillhöra flera olika kategorier eftersom en och samma planta kan ha många olika effekter på vår hälsa. Här finner du dock några av de sätt på vilka du kan använda örter för bättre matsmältning:

Luftrenande örter

Denna kategori örter består främst av aromatiska växter som kan bidra till att driva ut gaser från inälvorna. Dessa används för att behandla kolik samt för att motverka uppblåsthet och kramper. Du kan även ta dem när du har ätit en rejäl måltid, eller för att lindra din oroliga mage eller ditt illamående. Vissa av dessa örter, bland annat kamomill och citronbalsam, har även en lugnande verkan och kan lindra ångest och stress. Vissa örter har även antimikrobiella egenskaper och kan hålla oönskade småkryp borta.

Några exempel på örter som tillhör denna kategori är följande:

  • Ingefära – Den bästa örten mot illamående. Har även antimikrobiella egenskaper.
  • Pepparmynta – Stimulerande, uppfriskande och användbar efter större måltider.
  • Citronbalsam – Lugnande och lindrande. Kan användas mot kolik.
  • Kamomill – Lugnande och lindrande. Får matsmältningssystemet att slappna av.
  • Fänkål – Motverkar uppblåsthet och driver ut gaser ur kroppen.
  • Kardemumma, dill, anis, kummin och oregano är andra bra alternativ.

Beska örter

Beska örter och livsmedel kan användas för att främja matsmältningen, och har så gjort genom historien. Numera förstår vi att den beska smaken sätter igång flera funktioner i kroppen för att hjälpa oss att förbereda matsmältningssystemet för den mat vi äter. Denna reflex mot bittra örter främjar matsmältningen genom att hormoner, enzymer och matsmältningsvätskor såsom syra, galla och saliv frigörs. Detta kan även öka aptiten och avgiftningen i levern, samtidigt som blodsockernivåerna regleras.

Dessa är några av de mest användbara beska örterna:

  • Maskrosrot – Avgiftar levern, stimulerar flödet av galla och matsmältningen samt är milt laxerande.
  • Malört – Extremt besk ört med antiparasitiska och antimikrobiella egenskaper.
  • Aloe – Lugnande laxermedel med matsmältningsenzymer.
  • Kockrot, gurkmeja och kronärtskocka är några andra exempel på örter som främjar matsmältningen och leverhälsan.

Lindrande örter

Lindrande örter kan lindra inflammerade membran i matsmältningskanalen. Denna effekt har de tack vare att de innehåller ämnet mucilago, vilket bildar en hal och halvfast massa när det blandas med vatten. Vad gäller matsmältningen kan örter ur denna kategori användas för att motverka förstoppning, halsbränna, irritation, inflammation, gastrit, magsår, Chrohns sjukdom, diarré, divertikulit och andra sjukdomstillstånd. Så fort någon del av matsmältningssystemet är irriterat kan irritationen lindras med hjälp av dessa örter:

  • Lakrits – Söt, lindrande och antiinflammatorisk ört som rekommenderas mot gastrit och magsår.
  • Lin – Mjukgörande och lugnande ört som kan hjälpa till att befria tarmarna från slaggprodukter.
  • Aloe – Inte bara en besk ört utan även en antimikrobiell och laxerande sådan med många egenskaper som främjar matsmältningen.
Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke