Zink för bättre hud och balans

0

Zink är förmodligen inte det första du kommer att tänka på när du vill göra en förändring för att få bättre hy. Denna mineral finns dock i alla celler i kroppen, och fler än 100 olika enzymer är beroende av den för att kunna fungera. Hudceller är särskilt beroende av de kraftfulla egenskaper som zink har. Faktum är att ditt yttersta lager av hud har en zinkhalt som är upp till sex gånger högre än de inre lagren. Mineralen har även flera andra hälsofrämjande egenskaper.

Så främjar zink din hy och skapar en balans i kroppen

Här får du veta hur zink kan främja din hys hälsa och göra den strålande vacker från insidan, samtidigt som den håller kroppen i balans:

  • Zink har antiinflammatoriska egenskaper. Detta gör att mineralen kan bidra till att lindra inflammationer i kroppen samt minska förekomsten av akne och lindra mensvärk.
  • Mineralen håller kortisolet i balans. Zink är ett nödvändigt ämne för våra hjärnors funktion. När vi har låga nivåer av kortisol i kroppen, använder vi progesteron för att ersätta det. När vi även har låga nivåer av progesteron, märks detta i form av rikliga och oregelbundna blödningar, svåra PMS-besvär och dålig hy.
  • Zink kan reglera mensen. Zink ger näring åt äggstockarna och främjar ägglossningen. Regelbunden ägglossning är den enda garantin för att du har en bra balans av östrogen och progesteron.
  • Det läker och föryngrar din hy. När du skär dig själv på till exempel ett papper, tvingas din kropps zink arbeta. Mineralen bygger upp ett skydd mot infektion, lindrar inflammationen och säkerställer att nya celler produceras och transporteras till den brustna huden. Även hälsosam och intakt hud är beroende av zink för produktionen av nya hudceller och för cellmembranens funktion.
  • Det har en antioxiderande effekt. Även om zink tekniskt sett inte är en antioxidant, till skillnad från till exempel C-vitamin och E-vitamin, kan mineralen minska bildningen av skadliga fria radikaler och skydda hudens lipider och fibroblaster. Detta är de celler som producerar kollagen, vilket är ett viktigt ämne för hudens struktur.

Hur mycket zink bör jag få i mig?

Du behöver inte konsumera särskilt mycket zink för att få de hälsofrämjande effekten. Män bör generellt sett försöka få i sig åtminstone 11 mg om dagen, medan det för kvinnor ofta räcker med 8 mg. Krabba, ostron och hummer är några exempel på livsmedel som är rika på zink. Andra exempel är kyckling, magert nötkött, bönor och kikärtor. Genom att konsumera dessa livsmedel kan du uppnå målet för ditt dagliga intag av denna mineral. En balanserad kost ger dig ofta det zink du behöver, men om du funderar på att ta ett kosttillskott, kan detta hjälpa dig att enklare nå ditt dagliga intag av mineralen.

Huruvida du behöver få i dig mer zink eller inte beror på om du lider av zinkbrist eller ej. Några tecken på detta är oregelbunden menstruation, dålig hy, lågt immunförsvar och hårförlust. Några vanliga orsaker till zinkbrist är användning av hormonella preventivmedel, en underaktiv sköldkörtel, användning av antacidum samt att man äter en vegetarisk kost. Om så är fallet, kan du behöva öka din konsumtion av zink.

Förhoppningsvis har vi här rätat ut en del frågetecken kring denna mineral och dess egenskaper, och givit dig råd som kan hjälpa dig till en bättre hud och balans!

Dela.

Om skribenten

Lämna en tanke