är ett centralt begrepp inom buddhismen och syftar på den cykel av födelse, död och återfödelse som alla levande varelser genomgår. Detta koncept har sitt ursprung i sanskrit och pali, och det har stor betydelse för buddhistisk kosmologi. Samsara är starkt kopplat till begreppen karma och dukkha, där karma syftar på handlingar och deras konsekvenser, medan dukkha anger lidande och missnöje. Enligt buddhistisk tro kan man uppnå befrielse från samsara genom att följa den buddhistiska vägen.
Buddhistisk kosmologi beskriver samsara som en cykel av existens där olika världar och riken är sammanlänkade och där levande varelser ständigt migrerar mellan dessa riken beroende på deras handlingar och karmiska inverkan. Inom tibetansk buddhism finns en föreställning om sex olika riken: gudarnas, halvgudarnas, människornas, djurens, de hungrande spökenas och helvetenas riken, vilka alla ingår som delar av den cykliska existensen.
För att bryta cykeln av samsara och uppnå nirvana, som är motsatsen till samsara och innebär befrielse från lidande, måste man genomgå en inre förvandling och övervinna åtrå, hat och okunskap som driver återfödelsens cykel. Genom att praktisera och utveckla insikter och visdom, samt följa de etiska principerna och kultivera medkänsla, kan man enligt buddhismen nå framgångsrikt bortom samsara och uppnå det högsta målet, full upplysning.
Grunden av Samsara
Samsaras Natur
Samsara, inom buddismen, innebär en oändlig cykel av födelse, död och återfödelse. Det är ett koncept som representerar livets gång och lidandets väsen. Samsara består av sex riken som är en del av den cykliska processen, en del av livets hjul eller existensens hjul. Dessa sex riken är: gudar, halvgudar, människor, djur, hungriga spöken och helveten. Individer rör sig mellan dessa riken baserat på deras kamma (handlingar) och medvetandets utveckling.
I samsara är varje individ underkastad lidandets tre grundläggande former: fysiskt lidande, förnimmer lidande och förändringslidande. Buddha insåg att samsara är en process där individer återföds gång på gång och därmed fortsätter att lida, och utvecklade därför en lära som syftade till att bryta detta kretslopp och nå nirvana.
Kärnkoncept i Samsara
- Födelse: Födelse är början av den fysiska existerande, och den börjar när återfödelsen är slut, där individer har förts till sina respektive riken baserat på deras kamma.
- Död: Död innebär slutet av den fysiska existerande och upphörande av medvetandet.
- Lidande: Lidande är en grundläggande del av samsara och ingår i individens liv inom varje rike. Lidandet beror på individens känslor, åtrå och ignorans.
- Återfödelse: Återfödelse är processen där individen återföds i en av de sex rikena, vilket påverkas av individens kamma och medvetandets utveckling.
- Oändlig cykel: Samsara är en oändlig cykel, där individer ständigt rör sig mellan de sex rikena genom födelse, död och återfödelse.
- Sex riken: Sex riken (gudar, halvgudar, människor, djur, hungriga spöken och helveten) är födelseplatserna inom samsara där individer existerar och upplever lidande.
- Livets hjul: Livets hjul, även kallat existensens hjul, är en symbolisk representation av samsara och dess olika riken.
- Cykel av existens: Samsara är en cyklisk process där individens existens ständigt förändras genom återfödelse i olika riken och upplevelsen av lidande.
Buddismen erbjuder olika metoder för att bryta sig ur samsara, såsom att följa den ädla åttafaldiga vägen – en praktik som syftar till att utveckla visdom, etiskt leverne och mental disciplin för att uppnå nirvana. Nirvana innebär frigörelse från samsaras cykel och därmed från lidande.
Samsara och Karma
Karmans Roll
Karma är ett centralt begrepp inom buddhismen. Det syftar till de handlingar, ord och tankar som skapas genom människans avsikter och motivationer. Dessa handlingar, positiva eller negativa, skapar en kedja av effekter, och det är detta system som avgör individers återfödelse inom samsara, det eviga kretsloppet av födelse, död och återfödelse.
Bra karma uppstår genom att utföra goda handlingar, som att ge munkarna mat eller kläder, skänka saker till kloster eller lyssna på munkarnas förkunnelse av läran. Dåliga handlingar leder däremot till dålig karma, och det är båda typerna av karma som inverkar på människans andliga och moraliska utveckling.
Lagen om Orsak och Verkan
Buddhismen poängterar betydelsen av kausalitet och orsak-verkan kopplat till karma. Det innebär att handlingar som utförs i det nuvarande livet (orsaker) påverkar en individs liv och situation i framtida återfödelser (verkan).
Ett exempel på ord som anges i italic och bold:
- God karma (positiva handlingar) leder till en bättre återfödelse och förbättring av ens andliga och moraliska utveckling.
- Dålig karma (negativa handlingar) leder till sämre återfödelse och försämring av ens andliga och moraliska utveckling.
För att bryta sig ur samsara och nå upplysning, eller nirvana, behöver individen utveckla visdom och skapa god karma. Detta kan uppnås genom att följa den buddhistiska läran och praktisera meditation samt rätt handlande och rätt tanke. Målet är att befria sig själv från återuppståndelsens plågsamma kretslopp och skapa en medvetenhet fri från ignorans och begär.
Samsara inom olika Traditioner
Theravada och Samsara
Inom Theravada-traditionen betraktas Samsara som en cykel av födelse, död och återfödelse som drivs av karma. Karma är kraften bakom såväl gärningar som konsekvenserna av dessa gärningar, och följer individen som en följd av sina handlingar, avsikt och medvetna val. Enligt Samsara – livets hjul – BuddhismInfo.se, formas medvetandet av karma och bestämmer därmed personens återfödelse.
Theravada lägger stor vikt vid att minska lidandet genom att följa den Ädla Åttafaldiga Vägen och sträva efter att bli en Arahant, den som befriat sig helt från de karmiska bojor som binder en till Samsara.
Mahayana och Samsara
Mahayana-buddhismen utforskar Samsara på ett något annorlunda sätt. Denna tradition betonar medkänsla och mindre fokus på den individuella befrielsen. Istället för att sträva efter att endast bryta sina egna cykler av återfödelse, omfattar Mahayana-buddhismen idealen om bodhisattva, upplysta individer som avsiktligt väljer att återvända till Samsara för att hjälpa alla levande varelser att uppnå upplysning.
Därmed är Samsara inte bara en cykel att övervinna för ens eget välbefinnande, utan även en plats där man kan hjälpa andra på deras egen andliga resa.
Vajrayana och Samsara
Vajrayana, även känt som tibetansk buddhism, bygger på grundvalarna av både Theravada och Mahayana, men inkluderar ytterligare rituella och meditativa tekniker. Dessa tekniker används för att snabbare förstå kopplingen mellan kropp, tal och sinne, vilket anses hjälpa individen att snabbt uppnå upplysning och därmed frigöra sig från Samsara.
Tibetansk buddhism lägger stor vikt vid Bardo, en övergångsperiod mellan döden och återfödelsen där individen kan bli medveten om och hantera följderna av sitt tidigare karmiska beteende. Genom att utveckla medvetenhet om Bardo, kan man påskynda processen att bryta cykeln av Samsara och uppnå upplysning.
Sammanfattningsvis är Samsara en central del av samtliga buddhistiska traditioner, men hur man förhåller sig till denna cykel och den andliga praktiken varierar inom Theravada, Mahayana och Vajrayana.
De Sex Rikena
I buddismen beskrivs Samsara, den cykliska existensen, vara indelad i sex riken. Dessa riken representerar olika tillstånd av lidande och erfarenheter som levande varelser kan återfödas inom. De sex rikena är indelade i tre högre och tre lägre riken, vilket framhävs i följande underavsnitt.
Deva eller Gudomliga
Deva-riket, även kallat himmelska eller gudomliga riket, är ett av de högre rikena och bebos av gudar. Gudarna i detta rike lever ett liv präglat av lyx och njutning. Trots att de upplever stor lycka, påverkas de också av självbelåtenhet och är fast i Samsara. Deras existens i detta rike är inte evig och de kan återfödas i andra riken, inklusive de lägre rikena, efter att deras goda karma förbrukas.
Asura eller Krigsmakter
Asura-riket är också ett av de högre rikena och bebos av halvgudar eller krigsmakter. Dessa varelser är mäktiga och starka men upplever konstant konkurrens och konflikter. Asuras kämpar ofta med gudarna (Devas) i en strävan efter makt och resurser, vilket bidrar till att de förblir bundna i Samsara.
Mänskliga
Mänskliga riket är det tredje riket och anses vara det mest gynnsamma inom Samsara, eftersom det är i detta rike man har möjlighet att uppnå upplysning. Människor i detta rike har tillräckligt mycket lidande för att vilja söka efter befrielse, samtidigt som de har tillräckligt mycket frihet och förmåga att utöva den andliga vägen. Det är dock viktigt att människor tar vara på denna gynnsamma existens, eftersom det inte är garanterat att de återföds här igen.
Djur
Djurriket är det första av de lägre rikena, där varelser upplever lidande i form av rädsla, hunger, törst och våld. Djur är ofta underkastade mänskliga nycker och utnyttjas för arbete, mat eller kläder. Trots sitt lidande kan djur, precis som varelser i andra riken, återfödas i högre riken genom att samla god karma.
Preta eller Hungriga Spöken
Preta-riket, även kallat hungriga spöken, är det femte riket där varelser lider av extrem hunger och törst. De hungriga spökena har extremt tunna kroppar och stora magar, vilket gör det nästan omöjligt för dem att tillfredsställa sina begär. Detta rike symboliserar vår materiella besatthet och hur begär och girighet kan binda oss till Samsara.
Naraka eller Helveten
Det sjätte och sista riket, Naraka eller helveten, är det lägsta av de sex rikena. Där upplever varelser enormt lidande och smärta genom tortyr och straff som utdelas av Yama, Samsaras härskare. Lidandet i detta rike är ett resultat av negativ karma, och även om det kan vara långvarigt är det inte evigt. När den negativa karmans effekter försvinner har varelserna möjlighet att återfödas i ett annat rike.
Vägen ut ur Samsara
Nirvana: Slutdestinationen
Nirvana är den ultimata friheten och befrielsen från Samsara, återfödelsens kretslopp, och anses vara den högsta formen av lycka och frid. Det åstadkoms genom att bryta kedjan av dukkha (lidande) och erövra begär, hat och okunnighet. Nirvana är en tillstånd av fullständig upplysning och inre frid, och möjliggör för individer att leva i harmoni med sig själva och omvärlden.
Åttafaldiga Vägen
För att uppnå Nirvana, grundade Buddha den åttafaldiga vägen som en grundläggande guide för att gradvis övervinna de okunnigheter och negativa beteenden som binder oss till Samsara. Åttafaldiga vägen består av följande åtta delar:
- Rätt insikt: Att förstå den grundläggande naturen av verkligheten, inklusive de fyra ädla sanningarna.
- Rätt beslut: Att bestämma sig för att följa den åttafaldiga vägen och frigöra sig från begär, hat och okunnighet.
- Rätt tal: Att avstå från lögner, skvaller, grovt språk och meningslös prat.
- Rätt handling: Att avstå från att skada levande varelser, stjäla, otukt och andra handlingar som skapar negativ karma.
- Rätt försörjning: Att välja ett yrke som inte skadar andra och bidrar till det allmänna välbefinnandet.
- Rätt ansträngning: Att arbeta aktivt för att övervinna negativa tankar och utveckla positiva egenskaper och beteenden.
- Rätt medvetenhet: Att vara medveten om och observera nuvarande erfarenheter och tankar utan att döma eller reagera på dem.
- Rätt koncentration: Att praktisera meditation och fokusera sinnet för att utveckla djupare insikt och större medvetenhet.
Genom att följa den åttafaldiga vägen, strävar buddhister efter att utveckla visdom, moral och mental disciplin. Detta leder till en förändring i deras förståelse av verkligheten och hjälper dem att ta steget från cykeln av Samsara till upplysning och Nirvana.
Självet och Samsara
I buddismen är begreppet ”själv” central för att förstå Samsara, återfödelsens kretslopp. Samsara är en process där självets psykologiska tillstånd, personlighet och identitet formas av de intentionella handlingar man utför, känd som kamma. Det är dessa handlingar som bestämmer individen återfödselsens natur efter döden. Det finns inget permanent själv eller ego inom en individ; istället är det en ständig förändring av de psykologiska tillstånden som skapas av karma.
Enligt buddismen är Samsara inte en plats utan snarare en process som drivs av begär, hat och okunnighet i vårt sinne. För att bryta detta hjul av återfödelse måste vi övervinna dessa tre ”akusala”, negativa, mentala tillstånd och nå insikt och kunskap, vanligtvis genom att följa den Ädla Åttafaldiga Vägen.
Upplevelser och Återfödelse
Det personliga perspektivet på Samsara innebär att vi ser hur våra erfarenheter och handlingar påverkar vårt eget återfödelsens kretslopp. Livets olika prövningar, glädjeögonblick och konsekvenserna av våra handlingar hamnar i återfödelsens kretslopp och bestämmer vår framtida existens.
En av de centrala insikterna i buddismen är att allting i samsara är otillfredsställande, då allting är förgängligt och föränderligt. Genom att förstå detta kan vi börja minska begär och trängtan efter materiella och sensuella njutningar och bana vägen mot Nirvana, vilket är ett tillstånd av fulländad frihet, lugn och upplysning utanför Samsaras kretslopp.
Man kan se detta arbete med det personliga perspektivet på Samsara som en resa: en väg att lösa upp negativa mentala tillstånd, förstå sanningen om tillvarons förgänglighet och i slutändan nå en inre frigörelse från lidandet som följer med detta kretslopp. För att uppnå detta mål behöver man träna sitt sinne och kultivera medkänsla, visdom och moraliska ideal.