Ring Tarotguiderna på tel
0939-2959

Samtalspris 19:90 per minut.

Ring Tarotguiderna på tel

Samtalspris 19:90 per minut.

Meditation/övning 4 – Stärk ditt sinne synen (Clairvoyance) för ditt mediala arbete

0

Meditation för sinnen – synen

När man jobbar medialt använder man sina sinnen på ett mer medvetet och närvarande sätt än man oftast inte gör i den vanliga vardagen. När man tar emot medial information via synintryck – yttre eller inre – kallas detta för clairvoyance – klarseende. För att lära sig känna skillnad på vad som är extrasensoriskt och inte behöver man lära känna sina sinnen och hur dom fungerar i olika situationer.

Det är viktigt att veta skillnaden på om det vi uppfattar medialt verkligen är något vi ser, eller om det bara är något vi vill se och framkallar själva för att vi förväntar oss att se det.

Här kommer en meditation för att vara närvarande i sitt seende. Här skall du inte försöka se något övernaturligt eller liknande, du skall bara vara helt närvarande där du är och iaktta och registrera det som händer omkring dig.

Så här gör du:

  • Gå till ett ställe där det är lugn och ro och du kan vara ensam i möjligaste mån, det skall vara stilla, inte så mycket människor eller rörelse runtomkring som pockar på din uppmärksamhet.
  • Börja gå och känn din kropp, känn hur den rör sig – använd gärna den gående meditationen som finns beskriven här: Gående Meditation
  • Gå lugnt och fridfullt och känn att du är ett med naturen och allt omkring dig. Ingen power-walk med andra ord!
  • Lägg sedan fokus på dina ögon och det du ser. Börja med att betrakta underlaget du går på. Hur ser det ut på marken? Seg du en myra? Ett löv? En sten som ser speciell ut? Hur förändrar sig marken för varje steg du tar? Hur skulle stigen se ut för en skalbagge som bodde intill kanten av den? Där du tar ett steg förbi har den hela sin verklighet.
  • Fortsätt ha fokus på marken, på stigen och det som finns omkring och notera hur det ser ut. Sakta ner eller stanna om du fastnar för något som fångar ditt intresse och betrakta det en stund i stillhet. Ta in allt som finns där, allt som händer.
  • Höj sedan blicken och ha ditt medvetande och fokus inställt på miljön omkring. Träden, buskar, stenar, stockar, stubbar, stolpar osv. Är det ett hål i marken någonstans, vid stenen eller stubben? Vem bor där? Ett bi? En skogsmus?
  • Gå sedan till ett ställe där du kan sätta dig på en sten, en stubbe eller en trädstam till exempel. Ta med dig ett vikbart sittunderlag som du kan ha i fickan om det är vått eller kallt
  • Sitt nu stilla och bara betrakta det du ser från ditt perspektiv. Notera omgivningen, hur ser det ut? Vad finns omkring? Andas lugnt, känn lugnet, känn att du mer och mer smälter ihop med den här platsen och allt som finns här.
  • Efterhand kommer du att se mer och mer detaljer framträda som du inte såg från början. Den där spindelväven i träden till exempel. Myrstigen en bit bort. Löven som rör sig så speciellt på just det där trädet. Högen med fjäll från kottar under trädet, där uppe bor en ekorre! Hur ser platsen ut när man tittar i perspektivet där den sitter?
  • Fortsätt att bara vara stilla och bli varse om hur hela omgivningen lever mer och mer framför dina ögon, kom ihåg att du inte ska leta efter något övernaturligt, naturen bjuder på ett fantastiskt skådespel ändå! Sitt och låt alla detaljer sjunka in, känn att du är en del av allt omkring dig, du är en del av detta mikrokosmos som sjuder av liv och rörelse, trots att allt är stilla.
  • Kom sedan sakta tillbaka till ”världen” igen. Tacka platsen för den här stunden och res dig och börja sakta gå igen. Ser omgivningen annorlunda ut nu när dina ögon och sinnen varit fokuserade på små detaljer man vanligtvis inte ser? Ser du helt plötsligt mycket mer än du gjorde på vägen hit? Känner du dig mer samhörig med det som finns omkring dig?

Prova det här på olika ställen på samma sätt. Sitt bara lugnt och betrakta och notera allt som händer.

Gör en sådan här meditation med fokus på de fyra elementen, ett åt gången.

  • Vatten – sitt vid en sjö, havet, en liten bäck, eller se bara på regnet. Se på skådespelet som bildas av rörelsen.
  • Jord – betrakta ett berg, stenar, ha fokus på marken och det som händer där. Hur länge har den här stenen legat här, hur kom den hit, hur såg det ut här då? Se på rötterna från träd som förenas med marken i ett fast grepp.
  • Luft – gå ut en blåsig dag och se på träden. Eller en åker där det växer. Se hur vinden och träden, växterna agerar ihop. Virvlarna som uppstår och rör sig över åkern. Eller snön som yr på vintern. Betrakta himlen, molnen som rör sig. Hur ser de ut? Hur förändras de?
  • Eld – betrakta en öppen eld, en låga på ett ljus, solens strålar som växer fram genom träden och skuggorna som uppstår.

Ju mer du lär dig att vara närvarande och betrakta, desto mer skärper du ditt sinne för att ta emot information av olika slag, du lär dig lägga märke till detaljer och du lär dig även skilja på känslan av vad som är naturligt och övernaturligt.

Du kan öva på detta i många situationer där det även är folk i rörelse och mycket som händer runtomkring. Var bara här och nu, sitt helt passiv och betrakta det som händer framför dig och se hur mer och mer detaljer växer fram ju mer du tränar.

 

Övning i att träna sitt klarseende – fortsättning på sinnesmeditationen för synen

När man tar emot medial information som bilder kallas detta för klarseende. Man ser bilderna för sitt inre och ibland är bilderna klara, tydliga och detaljerade eller spelas upp som en film, ibland flimrar de bara fort förbi någon sekund, som en snabb förnimmelse.

För att kunna särskilja de inre bilderna som vi tar emot extrasensoriskt måste vi kunna skilja på vad vi verkligen ser och inte ser, börja därför med meditationen för synen, utan att blanda in mediala budskap utan bara vara närvarande och betrakta.

Till följande övning behöver du någon form av bilder. Det kan vara bilder från ett memoryspel, tarot- eller orakelkort, vykort eller bilder du skriver ut från nätet på en blomma, en häst, ett hus, hav, en båt, ett berg, en kyrka till exempel. Välj saker som föreställer något och har en tydlig symbolik.

Du kan göra egna bilder med distinkta symboler som en triangel, en cirkel, ett kors, ett streck, en kvadrat osv. använd gärna olika färg på de olika symbolerna.

En övning kan också vara att skriva ut bilder på olika personer, kanske kungligheter och kändisar – eller bara vanliga människor som man använder.

Du kan antingen göra övningen själv eller tillsammans med någon annan.

Ensam:

  • Börja med att stilla dig och komma till ro med någon lämplig metod eller övning.
  • Välj ett antal bilder som du lägger ut framför dig med baksidan uppåt så att du inte ser vad de föreställer.
  • Ta en bild utan att titta på den, håll i den och blunda och se om det dyker upp någon bild av något. Det kan vara något som fort, fort flimrar förbi, det behöver inte vara det bilden föreställer utan något du förknippar med det, en speciell färg på bilden eller liknande.
  • Försök att bara koppla av och låt informationen komma till dig, jagar du den försvinner den direkt, se det som en fjäril eller en fluga som skall komma till dig och sätta sig på din hand. Det enda du kan göra är att vara stilla och bara betrakta det som sker.
  • Var inte så hård mot dig själv om du har fel, det är lätt att man spänner sig, speciellt i början, och det är genom träning du lär dig vad som kommer till dig och vad du framkallar själv. Prova igen och se det som en lek!

Tillsammans med någon:

Det här blir både en övning i att få information från ett föremål och att ta emot information telepatiskt från en annan person.

  • Låt personen ta upp ett kort som den tittar på utan att visa kortet för dig.
  • Blunda och försök känna in vad den andra personen ser och upplever när den tittar på bilden. Tänk dig att det går en bro, en länk mellan ditt tredje öga och personens tredje öga.
  • Vilken information dyker upp? Ser du en färg, ser du föremål, detaljer eller bara en glimt av något eller börjar kanske en film med händelser spelas upp.
  • Om det är en person, ser du klädsel, hårfärg, ögonfärg, speciella detaljer som smycken, tatueringar?
  • Ta din tid, ha inte för bråttom. Du kan också få in de känslor den andra personen får när den tittar på kortet. Ta emot allt som kommer till dig och notera. Jämför sedan med bilden och vad den andra personen tänkt och känt.
Dela.

Om skribenten

Vivi Linde driver Tarotguiderna och Sveriges största Andliga/Mediala bloggportal med över 90 stycken bloggare med inriktning kropp, själ, hälsa och inspiration. Lyssna även gärna på Podcasten Vivi Lindes podd. Välkommen till min blogg!

Lämna en tanke