Ring Tarotguiderna på tel
0939-2959

Samtalspris 19:90 per minut.

Ring Tarotguiderna på tel

Samtalspris 19:90 per minut.

Häxan Malin Matsdotters döttrar vittnade mot henne, vilket ledde till hennes dom.

0

Häxan Malin Matsdotter

Häxan Malin Matsdotter var en kvinna som hamnade i historiens boksidor för det tragiska öde hon led under häxprocesserna i 1600-talets Sverige. Född 1613 i Österbotten, mötte Matsdotter sitt slut den 5 augusti 1676 i Stockholm, där hon blev en av de sällsynta personer som avrättades genom att brännas levande på bål, anklagad för häxeri. Detta var en tid då rädsla för trolldom svepte genom Europa, och Sverige var inget undantag med dess egen version av häxjakterna som ofta gick under benämningen ”Det stora oväsendet”.

Matsdotters fall utmärker sig bland annat för den speciella omständigheten att hennes egna döttrar stod bland dem som vittnade mot henne, vilket ledde till hennes dom. Hennes historia lyfts ofta fram som ett exempell på de extrema rättsliga missförhållanden som rådde under denna mörka period i Sveriges historia. Ett klimat där en enda sanning var tillåten vilket kunde resultera i den mest brutala av utgångar.

Intresset för Malin Matsdotters öde har inte avtagit med åren, vilket bevisas av kontinuerlig forskning och litterära arbeten som granskar hennes liv. Genom omfattande studier och analyser av dåtida källmaterial har historiker försökt förstå den sociala dynamiken och de specifika omständigheter som ledde till att Matsdotter anklagades för häxeri och dömdes till en fasansfull död.

Malin Matsdotter: Bakgrund och Familj

Malin Matsdotter var en kvinna med finländska rötter vars öde blev tragiskt sammanflätat med den svensktalande världens historia. Från hennes tidiga liv i Österbotten till att bli en familjeförsörjare i Stockholm, speglar hennes livsväg de komplexa sociala strukturerna under 1600-talet.

Tidiga Liv och Österbotten

Malin Matsdotter föddes år 1613 i Österbotten, som då var en del av det svenska riket. Det var en tid och en region präglad av hårda levnadsvillkor. Hon växte upp i ett samhälle där språket och kulturen skiljde sig från den i resten av Sverige; i Österbotten talades finska.

Flytten till Sverige och Stockholm

Efter att ha lämnat Österbotten, etablerade Malin Matsdotter sig i Stockholm. Huvudstaden under stormaktstiden lockade många sökande från landsbygderna och även från östra delen av riket. I Stockholm sysselsatte hon sig först som piga innan hon fortsatte sin bana som bastuägare och barnmorska.

Barn:  Maria och Anna

Malin Matsdotter hade två kända barn, Anna och Maria. Relationen mellan Malin och hennes barn var komplicerad och mörk, inte minst för att båda döttrarna vände sig mot henne under häxprocesserna som kulminerade i hennes avrättning. Barnens anklagelser bidrog till att cementera den tragiska bilden av Malin som häxa i det samtida Sverige.

Anklagelser och Rättegången

Malin Matsdotter stod anklagad för häxeri under det som är känt som Det Stora Oväsendet, en tid präglad av häxpanik i Sverige. Hennes rättegång blev en del av en mörk historisk period där många oskyldiga offer drabbades.

Det Stora Oväsendet

Det Stora Oväsendet var en period i Sveriges historia karaktäriserad av masshysteri och häxjakter. Trolldomsanklagelserna och de rättsliga förföljelserna som utfördes under denna tid var del av en större europeisk trend av häxprocesser. Många individer, främst kvinnor, avrättades under dessa häxprocesser på grund av anklagelser om att ha utövat häxeri och ingått pakt med djävulen.

Vittnesmål och Anklagelse av Häxeri

Häxanklagelserna mot Malin Matsdotter grundades på vittnesmål från medlemmar i samhället, inklusive hennes egna döttrar. Under rättegången presenterades vittnesmål som hävdade att hon hade deltagit i häxsabbater och utövat trolldom. Dessa vittnesmål var ofta resultatet av ledande frågor och press från rättsväsendet samt påverkan av omgivningens rädsla och misstankar.

Kommissorialrätten och Domen

Kommissorialrätten, som var ett särskilt rättsorgan utsatt för att hantera häxprocesserna, dömde Malin Matsdotter till döden. Hon blev en av de sista att avrättas för häxeri i Sverige och den enda som avrättades genom att brännas levande. Eric Noraeus spelade en roll som dokumenterande sekreterare i många av häxprocesserna, inklusive den som ledde till Matsdotters bål.

Kulturella och Sociala Aspekter

Den svenska häxpaniken under 1600-talet illustrerar tydligt samhällets negativa uppfattning om häxor och hur detta ledde till social stigmatisering och tragiska öden.

Samhällets Syn på Häxor

Under 1600-talets häxprocesser var rädslan för häxor och deras påstådda samröre med Djävulen en starkt rotad uppfattning. Denna fruktan avspeglades i det juridiska systemet och kyrkans läror. På Södermalm, där Malin Matsdotter bodde, kan man anta att detta kulturella klimat präglade synen på påstådda häxor. Det sägs att de skulle ha begått trolldom och deltagit i häxsabbater. Denna skräck för häxor och deras band till det onda hade grund i djupt rotade kristna föreställningar.

Öknamn och Social Stigmatisering

Anklagade för häxeri mötte inte bara rättsliga konsekvenser utan blev även föremål för social stigmatisering. Öknamn som ”Rumpare-Malin” användes för att beskriva Malin Matsdotter och speglade samhällsmässiga attityder. Sådana öknamn förstärkte den negativa bilden av individen och var inte ovanliga under denna mörka period i svensk historia.

Rumpare-Malin och Tidelag

Malin Matsdotter, känd som ”Rumpare-Malin”, blev en av de mest beryktade figurerna i häxprocesserna. Hon anklagades för trolldom och dessutom för tidelag, det vill säga sexuellt umgänge med djur, vilket var starkt förknippat med häxeri. Trots bristen på bevis dömdes hon till döden genom bränning på bål, en bestraffning som upprätthölls av framstående individer som Urban Hjärne, reflekterande den extrema seriositeten med vilken sådana anklagelser betraktades.

Malins Sista Dagar och Avrättning

Malin Matsdotter tillbringade sina sista dagar i fångenskap under svåra förhållanden och mötte sitt öde på Södermalm där hon blev brutalt avrättad för anklagelser om häxeri.

Fängelsetid och Mariaberget

I tiden före sin avrättning var Malin Matsdotter fängslad på Mariaberget. Det är oklart exakt vilka förhållanden hon levde under, men fängelseförhållandena vid denna tidpunkt i historien var generellt sett hårda och obevekliga. Matsdotter var en av de få personer i Sverige som anklagades och dömdes för häxeri under de stora häxprocesserna i Stockholm. Hennes egen döttrar uppges ha vittnat emot henne, vilket bidrog till att hon stämplades som häxa.

Avrättningen på Södermalm

Avrättningen av Malin Matsdotter ägde rum den 5 augusti 1676 på Södermalm i Stockholm. Hon var en av de ytterst få i Sverige som dömdes till att brännas levande på bål, vilket var ett av de mest fruktansvärda sätten att avrätta någon på under den här perioden. Avrättningen genomfördes inför offentlig åsyn som ett avskräckande exempel och som ett slutgiltigt bekämpande av det man påstod vara svart magi. Matsdotters fall har blivit ihågkommet som en av de mest tragiska och rystande episoderna i svensk rättshistoria, symboliserande de extrema konsekvenserna av masshysteri och rättslig oförrätter.

1600-talets Sverige och Häxprocesser

1600-talets Sverige präglades av en intensiv häxjakt, influerad av europeiska strömningar. Häxprocesserna blev vanliga, och detta fenomen nådde sin kulmen under det som kallas ”Det Stora Oväsendet” mellan åren 1668-1676. Under denna period genomfördes häxprocesser över hela landet, drivna av en rikstäckande paranoia för häxeri och samröre med Satan. Dokumenterade rättegångar, såsom den mot Malin Matsdotter, ger insikt i det rättsliga förfarandet och de anklagelser som riktades mot misstänkta för häxeri.

Skickliga vittnen spelade en betydande roll i häxprocesserna. Matsdotters eget fall är ett exempel på hur barnens vittnesmål kunde användas som tungt vägande bevis i domstol. Vittnen identifierade ofta de misstänkta häxorna som deltagare i sabatter på Blåkulla, ett mytomspunnet mötesplats där de anklagade skulle ha firat med Satan. De få rättsdokument som finns bevarade från tiden blir nyckelkällor för forskare och intresserade när det gäller att kartlägga relevanta fakta och vittnesmål från häxprocesserna.

Magi och Folktron i 1600-talets Sverige

Magi och folktron var djupt rotade i det svenska samhället under 1600-talet. Tidsperioden karakteriseras av en stark tro på övernaturliga fenomen och en rädsla för det okända, vilket resulterade i anklagelser om häxeri. Föreställningar om att människor kunde ingå förbund med Satan och delta i magiska ritualer var utbredda. En central plats i denna trolldom var Blåkulla – en mytisk plats dit häxor ansågs flyga på skärtorsdag för att fira mässa med djävulen. Dessa föreställningar reflekteras i rättsliga handlingar och vittnesmål och ger en bild av den tidens sammansmältning av kristen och folklig tro.

Dela.

Om skribenten

Vivi Linde driver Tarotguiderna och Sveriges största Andliga/Mediala bloggportal med över 90 stycken bloggare med inriktning kropp, själ, hälsa och inspiration. Lyssna även gärna på Podcasten Mediumpodden.

Lämna en tanke