Ring Tarotguiderna på tel
0939-2959

Samtalspris 19:90 per minut.

Ring Tarotguiderna på tel

Samtalspris 19:90 per minut.

Meditation – Skapa förändring och mer positiv energi i ditt liv

0

Undrar just hur många som funderar över hur många dagar på året de är missnöjda med vädret och hur ofta de ger detta energi? En evig längtan till svensk sommar, och sen på sommaren efter semester och bättre väder gör att man väldigt sällan känner sig helt nöjd med sin dag och den tid man är i. Man låter bli att njuta fullt ut av nuet och väntar på bättre tider.

Så ofta vi slentrianmässigt tänker/säger negativa saker utan att inse att tankar är energi. Det vi ger energi växer och vi kommer att uppfatta att vi har mer av detta. Att ändra sina tankar i en positiv riktning är ett steg mot att skapa mer positiv energi.
I inlägget har jag lagt upp en meditation för att förändra på energinivå.

Vi skapar vårt liv först i tanken, sen fortplantar det sig i vårt fysiska liv. Våra tankar skapar energin vi lever i, det vet inte minst människor som mår väldigt dåligt psykiskt, de sitter ofta fast i tankar och har svårt att bryta mönster. Negativa tankar blir som ett mantra man trummar in i sin själv. Det du säger till dig själv uppfattar din kropp och själ som en sanning oavsett om det är det eller inte.

Hur du förhåller dig till det som sker i livet är nyckeln till vad som kommer ut av det. Ett pessimistisk förhållningssätt skapar ingen växande positiv energi och förutsättningarna för att lyckas och bli lycklig minskar till skillnad mot om du är positiv och kan känna dig nöjd med dig själv, det du har och där du är. Kan man inte vara nöjd så kan man ändå köpa läget och göra det bästa av det man har. DU bestämmer! Du kan välja att leva i ett positivt flöde.

Se livet som din handväska. Det är du som väljer vad du ska ha i den, ingen annan. Du kommer inte heller att få något annat än det som du väljer att lägga i din väska. Du är själv ansvarig för vilka människor/händelser som finns i ditt liv. Ingen annan person är skyldig att ge dig ett bra liv utan att det är ditt ansvar, du fyller själv på din handväska.

Tänk på dina tankar som en magnet som drar till sig liknade tankar och som stöter bort oliktänkande . Vilka tankar drar du till dig och vilka tankar stöter du bort?

Det är viktigt att vara medveten om att de flesta av oss kan välja att tänka och fokusera annorlunda. Vi sitter möjligtvis fast och inte vet hur vi ska göra annorlunda men det innebär inte att vi inte kan, att det inte finns en väg. Vi kanske bara inte vet hur.

Skapa förändring!

MeditationSteg 1 är att bli medveten. När man väl genom ärlighet mot sig själv blivit medveten så börjar den omedvetna processen ske inom dig.
Det är också viktigt att du klargör för dig själv vilka tankar som inte längre är okej för dig att bjuda in så du kan stoppa dom när de kommer.
Det kan vara genom att bara släppa taget om dom eller genom att välja en ny tanke som du fokuserar på.
Ersättningstankar kan du redan innan ha förberett.
Låt inte impuls och slentrian styra dina tankar om du vill göra en förändring.
Du kan även ha affirmationer som du säger till dig för att lyfta upp dina tankar flera gånger om dagen.
Skaffa dig ett positivt ”mantra” som du kan rabbla för dig själv i tanken. Gärna om du kan ta dig en stunds avkoppling och bara sluta dina ögon och låta ditt ”mantra” fortplanta sig i din kropp och själ. Känn hur positiv energi sprider sig inom dig och hur du lyfts upp.
Skriv ner dagens upplevelse gällande positiva och negativa tankar.
1) Fundera över vad du kunde gjort annorlunda och vad du gjorde bra.
2) Identifiera din svaghet, när du har enklast att trilla tillbaks i oönskat beteende och tänk ut en strategi hur du ska hantera situationen fortsättningsvis.
3) Bestäm dig för en positiv sak du ska göra eller säga nästa dag.
4) Ge dig själv 5 positiva tankar gällande dagen som gått.

Frågor som är viktiga att vi är ärliga mot oss själva med:
Är du mest öppen för att släppa in positiv eller negativ energi?
Är dina tankar mer positiva eller negativa?
Vilken energi ger du ut till andra?
Hur förhåller du dig till de som sker runt dig och ditt egna liv?
Vad det är i livet du sår som du i förlängningen kommer att få skörda.?
Är det missnöje eller tillfredsställelse som är den starkaste känslan du odlar i nuet?
Är du en slentrianmässig gnällspik och låter du den energin omedvetet ta plats i mitt liv?
Är du en martyr?
Har du svårt att vara nöjd i nuet? väntar du ofta på bättre tider?

Här är en meditation för att medvetandegöra sina egna tankar om sig själv och sitt liv, för att se vilken energi man låter växa och ta plats och för att på så sätt kunna förändra.

MEDITATION

Låt denna övning ta så lång tid som du känner att du behöver för att slappna av.
1. Sätt dig bekvämt och låt dina fötter vila avslappnat på golvet.
2. Ta några djupa andetag, och för varje andetag så känner du hur du går djupare och djupare ner i avslappningen. Slappna av. Sen känner du hur avslappningen sprider sig i hela kroppen.
3. Känn hur det går ett rotsystem ut från dina fötter och hur det slingrar sig längre och längre ner i jorden. Känn hur du når jordens mitt och hur du är fast förankrad i Moder jord, du känner dig trygg och omhändertagen.
4. Känn sen hur dina fötter slappnar av och hur avslappningen sprider sig upp genom dina underben. Slappna av.
5. Känn sen hur avslappningen sprider sig upp genom dina knän och upp genom låren. Känn hur din lår vilar mot underlaget du sitter på och du känner fullständig avslappning.
6. Därefter fortsätter avslappningen till rumpan och upp genom ryggraden, hela vägen upp. Därefter känner du hur den sprider sig i hela ryggen. Slappna av.
7. Sen känner du hur du slappnar av i underlivet.
8. Och magen.
9. Därefter så känner du hur avslappningen fortsätter upp i bröstkorgen. Du tar några djupa andetag, och för varje andetag så känner du hur du går djupare och djupare ner i avslappningen. Du känner hur andningen går in och ut ur kroppen. Slappna av.
10. Sen känner du hur avslappningen sprider sig i hela kroppen. Känn sedan hur avslappningen fortsätter upp i halsen, käkarna och ansiktet. Slappna av.
11. Därefter känner hur avslappningen fortsätter upp på hjässan. Slappna av.
12. Känn sedan hu avslappningen rinner ner i nacken, och ut i axlarna. Slappna av.
13. Därefter slappnar du av i överarmarna. Slappna av.
14. Sen slappnar du av i underarmarna, händerna och fingrarna. Slappna av.
15. Du tar sen några djupa andetag, och för varje andetag så känner du hur du går djupare och djupare ner i avslappningen..
16. Därefter så känner du hur avslappningen fortsätter upp i bröstkorgen. Du tar några djupa andetag, och för varje andetag så känner du hur du går djupare och djupare ner i avslappningen. Du känner hur andningen går in och ut ur kroppen. Slappna av.
17. Sen känner du hur avslappningen sprider sig i hela kroppen.
18. Andas in och räkna till fem, andas ut och räkna till tio. Fortsätt så tills du känner att du hamnar i en jämn rytm.

Meditation för 1 dag

19) Försätt dig i ett meditativt/avslappnat tillstånd
20) Visualisera att du har en stor genomskinlig glasskål.
21) För varje positiv tanke om dig själv eller ditt liv så lägger du ner en rosa kula.
22) För varje negativ tanke om dig själv och ditt liv lägger du ner en svart kula som är något större en den rosa då våra negativa tankar är starkare en de positiva. Vi behöver förre negativa tankar för att känna olycka en positiva för att känna lycka.
23) Visualisera sen för ditt inre hur du fyller på denna skål med bollar som symboliserar dina tankar om dig själv och ditt liv igår.
24) När du gjort det i tanken så se hur du har fördelat bollarna i skålarna.  Vilken färg har övertaget? Hur mycket?
25) Känn in om du har varit sann i din fördelning.
26) Känn in om du är nöjd med fördelningen.
27) Om inte så meditera över hur du ska kunna förhålla dig mer positiv till dig själv och ditt liv.
28) Behöver du göra en förändring? Tankemässigt eller praktisk?
29) Vill du verkligen göra en förändring?
30) Lägg upp en strategi för att påbörja en förändring. Använd dig gärna av texten i Skapa förändring.

Meditation för 1år

Attraktionslagen19) Försätt dig i ett meditativt/avslappnat tillstånd
20) Visualisera att du har en stor genomskinlig glasskål.
21) För varje positiv tanke om dig själv eller ditt liv så lägger du ner en rosa kula.
22) För varje negativ tanke om dig själv och ditt liv lägger du ner en svart kula som är något större en den rosa då våra negativa tankar är starkare en de positiva. Vi behöver förre negativa tankar för att känna olycka en positiva för att känna lycka.
23) Visualisera sen för ditt inre hur du fyller på denna skål med bollar som symboliserar dina tankar om dig själv och ditt liv 1år bakåt.
24) När du gjort det i tanken så se hur du har fördelat bollarna i skålarna.  Vilken färg har övertaget? Hur mycket?
25) Känn in om du har varit sann i din fördelning.
26) Känn in om du är nöjd med fördelningen.
27) Om inte så meditera över hur du ska kunna förhålla dig mer positiv till dig själv och ditt liv.
28) Behöver du göra en förändring? Tankemässigt eller praktisk?
29) Vill du verkligen göra en förändring?
30) Lägg upp en strategi för att påbörja en förändring. Använd dig gärna av texten i Skapa förändring.

All text är © Vivi Linde

 

Dela.

Om skribenten

Vivi Linde driver Tarotguiderna och Sveriges största Andliga/Mediala bloggportal med över 90 stycken bloggare med inriktning kropp, själ, hälsa och inspiration. Lyssna även gärna på Podcasten Vivi Lindes podd. Välkommen till min blogg!

Lämna en tanke